Villkor & information

Företagsinformation

Innehållet i denna webbutik tillhandahålls, uppdateras och hanteras av följande företag:

Lisa Peterson

www.alhast.se

Organisationsnummer: 890930-1841

Telefonnummer: 0738120014

E-postadress: [email protected]

Priser&rabatter:

Alla priser är dagsaktuella och kan komma att ändras i framtiden. Individuellt och aktuellt totalpris för din beställning summeras i kassan, inklusive eventuella avgifter för frakt. Priserna är inklusive 25% moms. Undantag är second hand artiklar som tillämpas med VMB-beskattning.

Erbjudande&rabatter:

Vi utgår alltid från ordinarie pris när rabatter tillämpas. Om en vara finns på rea och vi har en kampanj på 25 %, är det alltid det pris som blir bäst för kunden som gäller. Erbjudanden går ej att kombinera med redan nedsatta priser om inte så anges. 


Frakt (gäller inom Sverige):

Fri frakt över 1500kr ink moms. För beställningar upp till 1499 kr tillkommer 99kr i fraktkostnad och 199kr vid köp av foder. Beställer du över 1500kr men har en rabattkod eller liknanden så som presentkort och att du efter avdragen rabatt hamnar under 1500kr har vi rätt att lägga till fraktkostnad på 99kr. 

Frakt inom EU:

På beställningar till utlandet (inom EU) tillkommer det en fraktkostnad på 200 SEK (för paket som väger upptill 2 kg) och 300 SEK (för paket som väger 2kg eller mer).


Fri frakt gäller inte på foder eller sadlar. 


Produkter & lager:
För 
vissa produkter saknas lagersaldo. Det innebär att du kan beställa produkten, men att den kan vara slutsåld i tex, just den färgen eller storleken. I de fall att den är slutsåld, och leveranstiden beräknas bli mer än 2-3 veckor kontaktar vi dig via epost/sms.
Sidan uppdateras löpande, därför finns det risk att lagersaldon och leveranstider inte överrensstämmer.  

Produktbilder och produktinformation:
Vi förbehåller oss rätten för felskrivningar i produktbeskrivningarna och att det förkommer att produktbilderna kan vara missvisande på färger.
Är du osäker på färger, kan du kontakta oss så försöker vi hjälpa dig, alt skicka egna bild.

Special och beställningsvaror:

Vid specialbeställningar och beställningsvaror tas alltid förskottsbetalning. 

Har du valt klarna kommer du att debiteras i förskott på hela summan. 

Vid beställning av bett och egen designade produkter, som inte ingår i standardsortiment  - gäller ej ångerrätten med hänvisning till DAL (2005:59) 11 §, 3 stycket.

Om du väljer att makulera ditt köp, så kommer du endast erhålla hälften av beställningsvarans ordervärde.

Special och beställningsvaror:

Dessa riktlinjer/villkor gäller hos oss vid beställningsvaror.

Bett:

Vi lagerhåller inte alla bett från Bombers och Beris.

Utan har endast några få utvalda, dessa finns i 12-13.5cm, beroende på märket, alla andra bett klassas som beställningsvara. 

Hjälmar:

Detsamma gäller för ONE K, vi har alltid några hemma i de olika storlekarna för att du som kund ska ges möjligheten prova. Finns din hjälm inte i lager hos oss - anses den som en beställningsvara. 

Charles owen - specialbeställning = andra färger än marin och svart.

Leveranstid:

Leveranstiden på en One K, Charles Owen 1-4 veckor.

Leveranstider skiljer sig mellan de olika leverantörerna men en riktlinje är 6-8 veckor på bett, schabrak och vissa läderprodukter från Dyon 4-6 veckor.

E-logga schabraken/huvor kan ta 6-12 veckor.

De flesta betten från Bombers och Beris är beställningsvaror och finns de i lager är det främst storlek 12-13.5cm.

Leveranstiderna varierar lite beroende på vilket märke du önskar men ca 1-8 veckor.

Då vi vill gör det vi kan för att bidra till klimatförändringen, försöker vi i största mån att samfrakta din order och väntar därför in dina varor i stället för att skicka fler mindre försändelser. 

Om du godkänner leveranstiden, på din vara har du inte rätt att makulera din order med hänvisning till DAL (2005:59).

Leveranstider kan påverkas av storhelger osv.

Betalning:

Vid specialbeställningar och beställningsvaror tas alltid förskottsbetalning. 

Väljer du att betala med klarna kommer du att debiteras i förskott på hela summan vilket innebär att du kommer få fakturan före din vara. Vill du ha hjälp med att förlänga din faktura kan du kontakta oss eller själv kontakta klarna:

Klarna: [email protected], 08-120 120 10

Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss behöver du uppge vissa personuppgifter. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Från och med den 25:e maj 2018 så hanterar vi dina personuppgifter enligt EU's nya dataskyddsförordning (GDPR), som ersätter den Svenska Personuppgiftslagen (PUL). För dig så sker det inte några större förändringar, men för oss så betyder det att vi nu hanterar dina personuppgifter på ett mycket mer strikt sätt än tidigare.

Dina uppgifter som är sparade hos oss används endast som underlag för vår försäljning. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till en tredje part.

Om du har frågor eller vill att vi slutar spara dina personuppgifter kan du om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss då via e-post [email protected]

Appar

Vi samlar inte någon information om kunden i appen varken plats, email, namn eller något personligt. 

Returer och återbetalningar:

Ibland kan det vara så att du som kund är missnöjd med din vara och vill returnera den. Här finner du information om hur vi hanterar returer.

Vi eftersträvar att du som kund ska känna dig nöjd med din köpupplevelse hos oss.

Returer och reklamation:

Reklamationer ska mailas in till oss: [email protected]

Vi strävar efter att hantera reklamationsärenden normalt sett inom 3-14 arbetsdagar. 

Returer sker på din egen bekostnad, vi ansvarar inte för postens hantering om varan är defekt när vi får den åter, står du för ev kostnader. 

Om artikeln är defekt eller om vi har packat fel står vi för returkostnaden du får då en retursedel på mail.

Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott och spårbart.

Här hittar du retursedeln: Klicka här

OBS! Gäller ej begagnade varor som säljs i vår secondhand avdelning. De varorna säljs i befintligt skick, inte heller varor med reducerade priser, då det kan vara utgående varor, udda storlekar m.m.

Om du betalt med klarna behöver du själv kontakta klarna och meddela att du tänker returera varan och att du därför vill pausa fakturan, tills dess att vi mottagit varan och vi har godkänt din reklamation. Vi ersätter inte ev extra kostnader som kan tillkomma vid köp med klarna. 

Klarna: [email protected], 08-120 120 10

För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för fraktavgifter, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 500kr.

Ångerrätt:

Du ångrar ditt köp genom att inom 14 dagar från att du mottagit din beställning (eller större del av) meddela oss. Varan ska returneras väl emballerad, i fint skick, med samtliga lappar och i originalkartong.

Obs! Undantag

  • Ångerrätten gäller ej varor som är specialtillverkade efter dina önskemål, till exempel specialdesignade schabrak, bett som inte är lagervara hos våra leverantörer samt hjälmar som inte är lagervaror hos oss.

Om du som kund har hanterat artikeln i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att artikeln som returneras, utsatts för en värdeminskning. Har vi rätt att dra av den summa motsvarande artikelns värdeminskning på det belopp som ska återbetalas alt har vi rätt att neka dig återbetalning om varan inte är i säljbart skick. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

Returer skickas till:

AL-Ridsport c/o Lisa Peterson

Arrendegatan 53

462 41 Vänersborg


14-dagars ångerrätt gäller inte på secondhand och begagnade sadlar, inte heller varor med reducerade priser, då det kan vara utgående varor.


Återbetalning:

Om du nyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka det du har betalat för artikeln - ev skador eller förslitningar, avsaknand av tags osv. snarast eller senast inom 14 arbetsdagar från den dag då vi meddelat dig att din retur är hanterad och godkänd.

Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka artikeln, har vi skickat fel eller att du fått en defekt vara så står vi för fraktkostnaden och du får en retursedel mailad till dig.

Har du genomfört köpet på hemsidan, och inte swishat fysiskt i butik eller på mässa kommer du få återbetalning genom swish. Har du handlat av oss på mässa genom swish men avser att returnera din order så behöver du inkomma med bankuppgifter. 

Betalar du genom stripe eller klarna kommer återbetalningen att komma ifrån dem.

För Stripe tar ca 5-10 arbetsdagar innan pengarna syns på ditt konto.

Villkoren kan kommas att uppdateras löpande.